In de Speelotheek Maarssen vindt u speelgoed dat is bedoeld voor onze doelgroep. Het speelgoed is onderverdeeld in categorieŽn. U vindt deze aanduiding terug op de speelgoedkasten.

In elke speelotheek staat een grote hoeveelheid speelgoed. Het is handig om speelgoed een vaste plaats te geven. Indelen van speelgoed is nodig om de collectie overzichtelijk te houden. Een gangbare methode om het speelgoed in te delen is volgens de Speelgoedschijf.




 
  Toelichting op de indeling van de speelgoedschijf
Klik op de letter voor beschrijving van de categorie
B - Beweging
(skateboard, fietsen, skelters, rolschaatsen e.d.)
Z - Zintuiglijk materiaal
(veelal geschikt voor baby's/ dreumes)
F - Fantasie
(poppenhuis, hijskraan, keukentjes e.d.)
E - Creativiteits- en Expressiemateriaal
(muziekinstrumenten, kralen e.d.)
C - Bouw- en Constructiemateriaal
(duplo, blokken e.d.)
G - Gezelschapsspellen
(waaronder ook gameboys)
T - Taal- Denk- en Rekenspellen
P - Puzzels
S - Snoezelmateriaal
(niet aanwezig in Speelotheek Maarssen)
K - Verkleedkleding 6+ - Speelgoed
(geschikt voor kinderen ouder dan 6 jaar)
 
We hebben feestdozen en bakvormen beschikbaar
om een feest(je) compleet te maken. Meer informatie hierover vindt u in dit boekje.
In de Speelotheek Maarssen zult u ook speelgoed vinden dat op batterijen werkt. Dit speelgoed wordt door de Speelotheek van batterijen voorzien. Ook zijn er spellen voor volwassenen aanwezig.
 

   
B. Bewegingsmateriaal              
Binnen deze categorie vallen spelmaterialen, waarmee een kind wordt uitgenodigd te lopen, duwen, sjouwen, trekken, gooien, klimmen en springen, dus waarmee grof motorische bewegingen worden gemaakt. Ook zonder de hier genoemde materialen komt een kind tot zitten, kruipen en lopen. Maar ouders/ opvoeders geven kinderen graag een stimulans bij de lichamelijke ontwikkeling        
Z. Zintuiglijk materiaal              
Spelmaterialen die binnen deze categorie vallen stimuleren en activeren de fijne motoriek en de zintuigen.
We denken hierbij aan materiaal dat een beroep doet op de ontwikkeling van het gehoor, de reuk, de smaak, het gezicht, tastzin, de oog-handcoördinatie. Het materiaal
nodigt uit tot experimenteren, passen & meten en vergelijken (kleur-vorm).
       
F. Fantasiemateriaal              
Dit zijn spelmaterialen, waarmee het kind naspeelt wat het ziet en mee -maakt. Fantasiemateriaal is nodig bij het verwerken van gevoelens. Het kind experimenteert met verschillen-de rollen. Naarmate een kind ouder wordt, speelt het situaties die het niet zelf meegemaakt heeft, maar die het heeft leren kennen uit boeken, verhalen of TV-series. Het kind kan terug gaan in de tijd (riddertijd) of in de toekomst leven (SF-verhalen). Kinderen hebben fantasiemateriaal nodig om met elkaar, zichzelf en de grote mensenwereld om te leren gaan.        
E. Creativiteits- en Expressiemateriaal              
Binnen deze categorie vallen spelmaterialen waarmee kinderen zelf vorm kunnen geven en/of zichzelf kunnen uiten. Beeldend materiaal (zoals papier, verf, klei), gereedschap (zoals hamer, schaar en weefgetouw), voorgeconstrueerd materiaal (zoals stempels, gipsvormen) en muziekinstrumenten horen in deze categorie thuis.        
C. Bouw- en Constructiemateriaal              
Binnen deze categorie vallen spelmaterialen, waarmee een kind stapelt, bouwt en
gebruik maakt van diverse verbindingselementen. De categorie is opgebouwd van
bouwen naar construeren.
       
G. Gezelschapsspellen              
Binnen deze categorie vallen die spellen die primair bedoeld zijn om met meerdere personen te spelen. Het speldoel staat vast en moet volgens afgesproken regels
bereikt worden.
       
D. Taal- Denk- en Rekenspellen              
In deze categorie vinden we o.a. de spelletjes die solitair gespeeld kunnen worden. Het betreft spellen die speciaal ontwikkeld zijn op ruimtelijk- en wiskundig inzicht en
taalontwikkeling. De spellen voorzien in een differentiatie in moeilijkheidsgraad.
       
P. Puzzels              
Binnen deze categorie vallen spelmaterialen, waarbij het gaat om zoeken, herkennen en bij elkaar brengen van vormen. Doel is: de vorm compleet maken.        
S. Snoezelmateriaal
(niet aanwezig in Maarssen)
             
Snoezelmateriaal is speciaal ontwikkeld om de zintuigen te beleven. Dit prikkelt de pure beleving van de zintuigen door kinderen met een ontwikkelingsachterstand of –beperking. Het materiaal is vaak wat royaler van formaat en stevig geconstrueerd. In deze categorie valt ook het zachte wasbare speelgoed.          
               
     
   
 
Meer weten over de speelgoedschijf?

Download hier de info

 
   
 

Meer weten over
de cyclus van spelen?

Download hier de info

 
   
 


Meer weten over de
schijf van vijf?

Download hier de info

 
 


Meer weten over spelontwikkeling?

Download hier de info